Kompetencecenteret har til formål at udvikle medarbejdernes forudsætninger for at skabe rummelige fællesskaber og udvide deres handlemuligheder i den daglige pædagogiske praksis.
I Varde Kommune arbejder vi med
Kompetencecentret
Kompetencecenteret er et nyoprettet tilbud i Varde kommune pr. 1. januar 2024. Kompetencecenteret er fysisk placeret på Sct. Jacobi skole, og tager derfra ud til kommunens dagtilbud og skoler.
Kompetencecenteret har til formål at udvikle medarbejdernes forudsætninger for at skabe rummelige fællesskaber og udvide deres handlemuligheder i den daglige pædagogiske praksis.
Kompetencecenteret består af lærer, pædagoger, psykolog og fysioterapeut med tilknytning til den specialpædagogiske praksis i Varde kommune. Vejlederne har særlige efteruddannelser indenfor det specialpædagogiske område, som danner grundlag for indsatserne.
Kompetencecenteret har til formål at udvikle medarbejdernes forudsætninger for at skabe rummelige fællesskaber og udvide deres handlemuligheder i den daglige praksis. Alle indsatser tilpasses det ønskede kompetenceløft med udgangspunkt i det medarbejderne er udfordret på i deres opgaveløsning.
Når børn med særlige behov lykkes i dagtilbuddene, er det vigtigt, at de indsatser, der ligger til grund for dette, bliver beskrevet grundigt, overleveret og anvendt i forbindelse med skolestart. Vi deltager ved overleveringsmøde med skole og forældre, er opsøgende på at få indsatserne beskrevet og følger op på, at vigtig viden ikke går tabt i forbindelse med overgangen.
Når en elev i specialskolen vurderes parat til at blive prøvet i almen, er Kompetencecenterets vejledere tovholdere på processen. Vejlederen sikrer, at eleven er i trivsel i forløbet, og at der er tæt kontakt mellem specialskole, almen skole og hjemmet.
Et forløb om vredeshåndtering og fællesskaber. Vi kommer og facilitere et forløb, hvor vi arbejder med hvordan:
Mikrodiamant til daginstitutioner forløber over 6 gange a 45 min.
Minidiamant til indskolingsklasser forløber over 8 gange a 1,5 time.
Et forløb, som vi i kompetencecenteret tilrettelægger i samarbejde personalet i skolen, med udgangspunkt i de aktuelle problemstillinger.
Basal – sammen om trivsel er et klasseforløb, der styrker fællesskabet blandt elever i 7.-10. klasse. Indsatsen gennemføres over 8 uger med et ugentligt modul a to 45-minutters lektioner. I forløbet får eleverne viden om mestring, mentalisering, tankemønstre, konflikthåndtering, håndtering af vanskelige følelser mm. Gennem øvelser og dialog tilegner eleverne sig konkrete værktøjer, der hjælper dem til en hverdag med bedre trivsel og samtidig støtter udviklingen af stærke, trygge fællesskaber.
Et afstigmatiserende og medinddragende oplæg til klasser, hvor en eller flere klassekammerater har en diagnose. Formålet er at, give klassen en bedre forståelse for mennesker med en diagnose og hvilke styrker og udfordringer diagnosen giver. Vi afliver myter og bekræfter fakta og giver børnene mulighed for at være nysgerrige.
Oplæg der er lavet:
ADHD/ADD
Autisme
Autisme
At have autisme kommer til udtryk på lige så mange forskellige måder, som der er børn med diagnosen. Der er dog nogle områder, som vi kan være nysgerrige på, når vi skal finde ud af, hvordan vi støtter barnet bedst. Hvad er de grundlæggende kendetegn, hvordan fungerer den autistiske hjerne og hvad kan man gøre for at imødekomme barnets behov.
ADHD/ADD
Hvad er ADHD og hvordan opleves ADHD set med barnets øjne? Hvordan arbejder de professionelle med at hjælpe børnene til læring og trivsel? Vi kommer med konkrete værktøjer, som kan bruges i undervisningen og sociale sammenhænge i fællesskabet. Vi kommer ind omkring det vigtige forældresamarbejde, og hvorfor åbenhed er et vigtigt element.
Med udgangspunkt i Varde kommunes børne og unge syn- Børn gør det godt hvis de kan. Oplægget tager ligeledes afsæt i Ross Greenes metode om fælles proaktiv problemløsning, hvor man har fokus på at børns adfærdsmæssige udfordringer skyldes, at de ikke mestrer en række kognitive færdigheder og sociale kompetencer.
Hvad betyder det for et barn, at det mister kontakten til skolen, hvad er de tidlige tegn og hvordan kan vi sætte ind, når vi har en elev med begyndende skolevægring? I oplægget kommer vi omkring, hvilke områder man skal arbejde med, for at forebygge, at der er elever, der kommer i skolevægring.
Hvilke kendetegn har børn med høj begavelse, hvordan spotter vi dem og hvad er en screening?
Oplægget er målrettet 1.klassesteams i forbindelse med den årlige screening for høj begavelse.
Formålet med en tydelig og konkret struktur er vi med til at skabe tryghed gennem forudsigelighed og genkendelighed.
Strukturen kan planlægges og tilpasses de enkelte behov og funktionsniveau, f.eks. via skrift, tid, billeder og/eller konkreter.
Strukturen kan laves på gruppe niveau, individuelt, overordnet eller i detaljer ud fra hvordan behovet er for den enkelte.
Vi udvikler vores kursuskatalog alt efter jeres ønsker. Indtil videre har vi disse klar:
Hvordan skaber man en rød tråd med genkendelige strukturer fra 0.-6. klasse. Kursuset er delt over to gange af tre timers varighed.
Vi kommer med et oplæg om struktur, så der dannes fælles forståelse af, hvad vi mener, når vi taler om struktur. Vi hjælper med at finde og kategorisere de strukturer, man ønsker implementeret i alle klasser. Vi kommer med et oplæg om at beskrive struktur ud fra formål og mål, og vejleder i at få strukturerne implementeret.
Med udgangspunkt i Ross Green, Bo Hejlskov og Jakob Lentz tanker kommer vi med et oplæg om konflikthåndtering. Vi taler om værktøjer til håndtering, evaluering og forandring og deltagerne arbejder med dem ud fra beskrevne cases fra egen hverdag.
Vejledere:
Pernille Kristensen, pædagog
Pia Mortensen, pædagog
Katrine Nielsen, fysioterapeut
Lillian Barbré, lærer
Psykolog og pæd./psyk. konsulent
Ledelse:
Toke Knudsmark, Skoleleder
Heidi Rask Vinther Nielsen, afdelingsleder