Kompetencecenter

Kompetencecenteret har til formål at udvikle medarbejdernes forudsætninger for at skabe rummelige fællesskaber og udvide deres handlemuligheder i den daglige pædagogiske praksis.

Kompetencecenter

Kompetenceløft til personalegrupper

Kompetenceløft til personalegrupper

Indsatser i forhold til at støtte personalet i at møde børn med særlige behov

Kompetencecenteret har til formål at udvikle medarbejdernes forudsætninger for at skabe rummelige fællesskaber og udvide deres handlemuligheder i den daglige praksis.  Alle indsatser tilpasses det ønskede kompetenceløft med udgangspunkt i det medarbejderne er udfordret på i deres opgaveløsning.

Udvidet overlevering i forbindelse med skolestart

Når børn med særlige behov lykkes i dagtilbuddene, er det vigtigt, at de indsatser, der ligger til grund for dette, bliver beskrevet grundigt, overleveret og anvendt i forbindelse med skolestart. Vi deltager ved overleveringsmøde med skole og forældre, er opsøgende på at få indsatserne beskrevet og følger op på, at vigtig viden ikke går tabt i forbindelse med overgangen.

Retur til almen

Når en elev i specialskolen vurderes parat til at blive prøvet i almen, er Kompetencecenterets vejledere tovholdere på processen. Vejlederen sikrer, at eleven er i trivsel i forløbet, og at der er tæt kontakt mellem specialskole, almen skole og hjemmet.

Mikro- og Minidiamantforløb til dagtilbud og indskoling

Et forløb om vredeshåndtering og fællesskaber. Vi kommer og facilitere et forløb, hvor vi arbejder med hvordan:

  • Børn handler og reagerer på forskellige måder
  • Hvordan den samme følelse kommer til udtryk forskelligt
  • Hvordan børnene kan forstå og håndtere deres egne handlinger og reaktioner
  • Hvordan de kan forstå og håndtere hinandens handlinger og reaktioner

Mikrodiamant til daginstitutioner forløber over 6 gange a 45 min.

Minidiamant til indskolingsklasser forløber over 8 gange a 1,5 time.

Trivselsforløb til mellemtrin

Et forløb, som vi i kompetencecenteret tilrettelægger i samarbejde personalet i skolen, med udgangspunkt i de aktuelle problemstillinger.

Trivselsforløb BASAL til udskoling

Basal – sammen om trivsel er et klasseforløb, der styrker fællesskabet blandt elever i 7.-10. klasse. Indsatsen gennemføres over 8 uger med et ugentligt modul a to 45-minutters lektioner. I forløbet får eleverne viden om mestring, mentalisering, tankemønstre, konflikthåndtering, håndtering af vanskelige følelser mm. Gennem øvelser og dialog tilegner eleverne sig konkrete værktøjer, der hjælper dem til en hverdag med bedre trivsel og samtidig støtter udviklingen af stærke, trygge fællesskaber.

Diagnoser i børnehøjde

Et afstigmatiserende og medinddragende oplæg til klasser, hvor en eller flere klassekammerater har en diagnose. Formålet er at, give klassen en bedre forståelse for mennesker med en diagnose og hvilke styrker og udfordringer diagnosen giver. Vi afliver myter og bekræfter fakta og giver børnene mulighed for at være nysgerrige.

Oplæg der er lavet:

ADHD/ADD

Autisme

Oplæg til personale

Diagnoseforståelse

Autisme

At have autisme kommer til udtryk på lige så mange forskellige måder, som der er børn med diagnosen. Der er dog nogle områder, som vi kan være nysgerrige på, når vi skal finde ud af, hvordan vi støtter barnet bedst. Hvad er de grundlæggende kendetegn, hvordan fungerer den autistiske hjerne og hvad kan man gøre for at imødekomme barnets behov.

ADHD/ADD

Hvad er ADHD og hvordan opleves ADHD set med barnets øjne? Hvordan arbejder de professionelle med at hjælpe børnene til læring og trivsel? Vi kommer med konkrete værktøjer, som kan bruges i undervisningen og sociale sammenhænge i fællesskabet.  Vi kommer ind omkring det vigtige forældresamarbejde, og hvorfor åbenhed er et vigtigt element.

 

Kompetenceløft til personalegrupper

Fælles proaktiv problemløsning

Med udgangspunkt i Varde kommunes børne og unge syn- Børn gør det godt hvis de kan. Oplægget tager ligeledes afsæt i Ross Greenes metode om fælles proaktiv problemløsning, hvor man har fokus på at børns adfærdsmæssige udfordringer skyldes, at de ikke mestrer en række kognitive færdigheder og sociale kompetencer.

Tidlig indsats i forhold til skolevægring

Hvad betyder det for et barn, at det mister kontakten til skolen, hvad er de tidlige tegn og hvordan kan vi sætte ind, når vi har en elev med begyndende skolevægring? I oplægget kommer vi omkring, hvilke områder man skal arbejde med, for at forebygge, at der er elever, der kommer i skolevægring.

Høj begavelse

Hvilke kendetegn har børn med høj begavelse, hvordan spotter vi dem og hvad er en screening?

Oplægget er målrettet 1.klassesteams i forbindelse med den årlige screening for høj begavelse.

Visuel struktur/støtte

Formålet med en tydelig og konkret struktur er vi med til at skabe tryghed gennem forudsigelighed og genkendelighed.

Strukturen kan planlægges og tilpasses de enkelte behov og funktionsniveau, f.eks. via skrift, tid, billeder og/eller konkreter.

Strukturen kan laves på gruppe niveau, individuelt, overordnet eller i detaljer ud fra hvordan behovet er for den enkelte.

Kursus efter aftale - hele eller halve dage

Vi udvikler vores kursuskatalog alt efter jeres ønsker. Indtil videre har vi disse klar:

Struktur i skolen

Hvordan skaber man en rød tråd med genkendelige strukturer fra 0.-6. klasse. Kursuset er delt over to gange af tre timers varighed.

Vi kommer med et oplæg om struktur, så der dannes fælles forståelse af, hvad vi mener, når vi taler om struktur. Vi hjælper med at finde og kategorisere de strukturer, man ønsker implementeret i alle klasser. Vi kommer med et oplæg om at beskrive struktur ud fra formål og mål, og vejleder i at få strukturerne implementeret.

Konflikthåndtering

Med udgangspunkt i Ross Green, Bo Hejlskov og Jakob Lentz tanker kommer vi med et oplæg om konflikthåndtering. Vi taler om værktøjer til håndtering, evaluering og forandring og deltagerne arbejder med dem ud fra beskrevne cases fra egen hverdag.

Hvem er vi

Vejledere:

Pernille Kristensen, pædagog

Pia Mortensen, pædagog

Katrine Nielsen, fysioterapeut

Lillian Barbré, lærer

Psykolog og pæd./psyk. konsulent

Ledelse:

Toke Knudsmark, Skoleleder

Heidi Rask Vinther Nielsen, afdelingsleder

placeholder
Toke Knudsmark

Toke Knudsmark

Skoleleder

tokn@varde.dk

21315073

Maria Have-2

Maria Have

Administrativ leder

maha@varde.dk

26191912

Mette Haahr Holmgaard

Mette Haahr Holmgaard

Afdelingsleder

mepd@varde.dk

60160923

Heidi Rask Vinther Nielsen

Heidi Rask Vinther Nielsen

Afdelingsleder

henp@varde.dk

23612497

martinkarkov

Martin Karkov

Afdelingsleder

mkak@varde.dk

21299232

Randi Vølund Lauridsen

Randi Vølund Lauridsen

Skolesekretær

rald@varde.dk

79946000

Annette Brobak

Annette Brobak

Skolesekretær

brob@varde.dk

79946000

søren

Søren Madsen

Pædagogisk pedel

somb@varde.dk

40294530