Madlavning i Skolehaverne

Da arbejdslørdagen for elever og forældre sluttede i april sidste år, var Sct. Jacobi Skole- og Dagtilbud blevet 8 drivhuse rigere og etableringen af Jacobis økologiske skolehaver var en realitet. Gennem to sæsoner er der blevet dyrket forskellige grøntsager i både drivhuse og højbede, som eleverne har taget med i køkkenet og ladet indgå i diverse retter. Pludselig giver ordene ”Fra jord til bord” mening.

Siden den spæde start har det været et stort ønske at skabe mulighed for at kunne tilberede mad fra skolehaverne i området omkring. Det er nu blevet en realitet, idet skolen har søgt og fået bevilget 50.000 Kr. i fondsmidler fra Friluftsrådet og 6.500 Kr. fra Nordea Fonden.

Derfor er der blevet indkøbt bålkomfurer, som kan transporteres frit rundt i området og ligeledes køkkenudstyr som gør det muligt både at tilberede maden og spise den i det fri.
Når vi har bål og oplevelser i det fri på skemaet, vækker det begejstring hos de fleste elever. Vi ønsker at udbrede de gode oplevelser og ønsker derfor at gøre det muligt for elever at invitere deres familier på skolen i fritiden, hvor det er muligt at benytte det indkøbte udeskoleudstyr.

I denne uge blev bålkomfurerne så endelig indviet. 6B havde bestilt tørvejr og gik så i gang med at høste de sidste grøntsager i skolehaven, som efterfølgende blev både skrællet og skåret. Ned i gryden med både gulerødder, squash, bladselleri og chili og blandet med hakkede tomater samt kalkunbacon blev det til 6B’s egen bålsuppe. Resultatet blev enestående.
*****Det er den bedste bålsuppe, jeg nogensinde har fået, må jeg få en ekstra portion? *****